Aanvragen brochure

Aanvragen prijslijst

Home


JW Roy

Stemmen Uit De Loopgraven

Achterom

Nils Fischer & Timbazo

Björn van der Doelen

Boys Named Sue

Straf

VOF De Kunst

Eriksson Delcroix

Op Zoek Naar Johan

Nol Havens/VOF De Kunst

Iris Penning

Laroux


Mannen Van Naam

Stringcaster

Reminder

Mercy John

Ad van Meurs aka The Watchman

The Dad Horse Experience

The Hillbilly Moonshiners Bluegrass Band

La très illustre compagnie
du Chat Noir


Scarlet Mae

Bertus Borgers

Sedaa

The Revolvers


Simone Roerade

André van den Boogaart

Lizet van Beek en Heleen Heeres


De Kleine Scala

Discreator

Banjo Circus

Ton Engels

The Eagles Tribute Band


a night out

KLIK HIER VOOR
VOORSTELLINGEN HUIDIGE SEIZOEN
2016-2017


Aanmelden Nieuwsbrief














Stemmen uit de Loopgraven

Lizet van Beek & John Nuyten

In een bijna sacrale setting met elementen, beelden en geluiden uit de Eerste Wereldoorlog verhalen Lizet van Beek en John Nuyten over de geschiedenissen van 12 jongemannen die in de loopgraven hun zielenroerselen in poëzie aan het papier toevertrouwden. John Nuyten zette die twaalf teksten op muziek en verzamelde de verhalen van deze 12 jonge mensen.
Waar kwamen ze vandaan? Hoe raakten ze in deze oorlog verzeild? Hoe liep het met hen af?
Ieder persoon zijn eigen verhaal, ieder persoon zijn eigen lied.



De warme vaak gedragen stem van Lizet van Beek geeft de teksten de liefde en emotie die ze verdienen. John Nuyten heeft de liederen voorzien van een haast ‘orkestrale’ gitaarbegeleiding met kenmerken van klassieke en folk muziek.
Dit in een decor waar 12 jonge mensen als manshoge portretten meekijken naar wat er 100 jaar later is gedaan met hetgeen zij in de loopgraven aan papier toevertrouwden.

Een indringende voorstelling met de melancholie van een glimlach.

Lizet van Beek: Zang, verhalen
John Nuyten: Zang, verhalen
Regie: Kees Spruit




Korte historie over het project (door John Nuyten)

Bij toeval stuitte ik in 2014, in een digitale bibliotheek, op een dichtbundeltje van de Eerste Wereldoorlog soldaat Wilfred Gibson. Ik was aangenaam verrast: ik dacht dat oorlogspoëzie vooral retorisch, nationalistisch en gedateerd was. Deze gedichten waren persoonlijk en ontroerend en juist erg eigentijds.
Na enkele weken zoeken en selecteren had ik een stapeltje gedichten die allemaal van dit niveau waren. Ik was voldoende geïnspireerd om van 5 van deze gedichten een lied te maken.
Tijdens het componeren raakte ik ook nieuwsgierig naar meer materiaal: Franse en Duitse soldaten.
Ook hier bleek voldoende dichttalent aanwezig. In Duitse digitale archieven bestaan volledig gescande uitgaven van dichtbundels, bedoeld voor het thuisfront. Ook Franse soldaten schreven gedichten over hun loopgraafervaringen.

Uiteraard zijn niet alle gedichten uit die tijd van niveau. En inderdaad, er zit ook heel veel, nu gedateerde, retoriek en patriottisme tussen. Ik heb dus de volgende criteria gehanteerd;
een gedicht geschikt als lied moet
• Van voldoende literair niveau zijn,
• Een persoonlijk verhaal of boodschap bevatten
• Een link bevatten naar het heden: iets universeels waar mensen nu zich in herkennen

Met zo veel materiaal was het niet moeilijk om 12 gedichten als liedtekst te vinden. 5 Engelse, 3 Duitse en 3 Franse liederen.

Het project is ook te volgen op www.loopgraaf.eu

Theater CV ‘Stemmen uit de Loopgraven’ (Voices from the Trenches)
John Nuyten

John Nuyten (8-7-1959) begint met gitaarspelen op zijn 15e jaar als leerling bij Benny Ludemann, de gitarist van Toon Hermans.
Drie jaar later wordt hij toegelaten tot het Brabants Conservatorium, richting klassiek gitaar.
Hij studeert in 1982 af.
Tijdens de klassieke studie begint John aan geïmproviseerde muziek, volgt workshops bij Niko Langenhuijzen en wordt onderdeel van de Tilburgse jazzscene. Hij speelt met Paul van Kemenade en is een van de oprichters van- en componist voor- de improvisatie-NewWave Bigband De Bigbamboozle.
Midden jaren 80 tot begin jaren 90 wordt John gitarist bij de Tilburgse Waveband MAM, van Tom America.
In de jaren 90 en 2000 is John minder met muziek bezig en meer als jurist en IT-architect binnen het sociaal domein (armoedebestrijding).
In 2009 begint een nieuwe muzikale periode.
Samen met Pieter Bon (ex-MAMzanger en dichter) maakt hij het CD-project “Iedereen Klopt” en vervolgens “International Drive”.
In 2015 verzamelt John uit diverse bronnen gedichten, geschreven door soldaten aan het Eerste Wereldoorlog-front. Deze gedichten vormen de basis voor ‘Voices From The Trenches’, een liedprogramma, samen met Lizet van Beek.

Lizet van Beek

Lizet van Beek heeft zich na haar studie klassieke zang gespecialiseerd in het vak muziektheater als 
maker en uitvoerder. Werkte in deze hoedanigheid samen met diverse gezelschappen, zowel op het gebied van klassieke muziek als wel op dat van het lichtere genre.
Zij was o.m. te zien bij:

Theater Vandenbulck in 4 producties: Baba Jaga, Beren Beren, De Vuurvogel, de Rode Schoentjes (Familie Opera’s).
podia: Nederland en Belgie.
Semola Teatro-Barcelona (Spain): in Centvinticinc
podia: Spanje , Frankrijk, Belgie, Duitsland, Oostenrijk en Nederland
Theatergezelschap 3ONS: 2 producties: in Rook-Blik en Sehnsucht
podia: Nederland en Belgie
Productie Huis De Blauwe Hond (Eigen producties) : in De Kleine Scala, Carmen, Orfeo, Fool on the Hill podia: Frankrijk, Spanje, Italie, Slovenie, Oostenrijk, Duitsland, Luxemburg, Belgie, Nederland
Ines Arublas-Nico langenhuizen: in Carmen
podia: Nederland
De Stijle Wandt, diverse producties
Podia: Nederland-Belgie
Theaterfestival Boulevard-Arjan van Deijck: Otto e Mezzo
Heijs&Cox: in Koning Arthur en Sky High
Paul Wijtvliet-festival Sonsbeekpark: Cronache del ghiaccio e del fuoco
Accordeon Anders: Hark
Opera Rotas: Turandot

Muzikale samenwerkingen met:
Veulpoepers, Vloepsuper, Green Onions soulband, Leonard Cohen Tribute Band,
Doré van Deijck, Otine van Erp , Jacqueline Hamenlink, Jaq Palinkx, Paul van Kemenade-, Skomorovsky Orkest, Noord Hollands Orkest , Close-Act, DJ Tiesto,


Voor de voorwaarden neem contact op met 0497-540054 of stuur een mail naar post@theaterimpresariaat.nl